L&D in bedrijfswereld is veelbelovend

L&D in bedrijfswereld is veelbelovend

De toekomst van L&D in de bedrijfswereld is zonder enige twijfel veelbelovend. Niet dat mensen nu leergieriger zijn dan ooit, maar wel de demografie die bedrijven dwingt om medewerkers leerkansen en een leerbeleid te bieden.

Leercultuur in de organisatie

Leertrajecten en persoonlijke ontwikkeling worden in de toekomst de aantrekkingskracht die bedrijven kunnen inzetten voor het aantrekken van jonge professionals. De leercultuur in een organisatie wordt het uithangbord, de wortel om aan te trekken. Wie kan zeggen dat hij werkt bij Google of Facebook zegt ook “ik heb een flexibele ruimte om me te ontwikkelen in een organisatie met een sterke leercultuur – iedereen daarheen!”.

Leercultuur wordt belangrijk voor het aantrekken van jonge werknemers en experts, voor je label als aantrekkelijke werkgever, maar ook voor het in huishouden van je potentieel. Ontwikkelen van potentieel zal ook een nieuw gezicht krijgen: High Impact Learning.

High Impact Learning en L&D

L&D kan werken aan een aantal bouwstenen voor High Impact Learning en impact van leren en opleiden maximaliseren. E-learning en Snack-learning zijn doodlopende paden. Weinig variatie, en weinig impact, zeker op langere termijn.

In 7 bouwstenen of design principes van HILL werken Dochy en de zijnen dat gedetailleerd uit zodat je opleidingen eraan kunt toetsen en stuk voor stuk aspecten ervan kunt implementeren : met kleine stappen voorwaarts. Inspirerend zijn vooral de organisatorische veranderingen gericht op flexibilisering in de programmering en de inzet van docenten en opleiders en het aannemen van meerdere rollen door die professionals. Dat wordt steeds duidelijker en werkbaarder naar het einde van het boek toe als de tips en bouwstenen samenkomen tot een inspirerend gebouw.

Kernbouwstenen voor L&D in bedrijven:

  • Hybriditeit (online en offline – peer interactie);
  • Learner agency/ zelfverantwoordelijkheid : voor eigen L&D traject
  • Knowledge sharing: delen van kennis online en offline met peers
De belangrijkste argumenten en pleidooien van Prof. Filip Dochy zijn:
  • Dat er weinig tijd besteed wordt aan het ontwerpen van leertrajecten voor de noodzakelijke transfer, uit kostenoverwegingen
  • Dat de oude methodes gedachteloos ingeruild worden voor een technology based aanpak of presentatie maar ondertussen hopeloos ouderwets zijn. Ze zijn zeer in zwang omdat ze zoveel kosteneffectiever lijken te zijn.
  • Dat trainers/docenten de (jongere) deelnemers onderschatten in hun flexibiliteit, hun zoekgedrag en het vermogen tot multitasken.
  • Dat het gebruik maken van projecten met een concrete output in de ‘echte ‘wereld een basisprincipe zou moeten zijn om het leertraject als geheel te laten slagen.
  • Dat hybride leertrajecten met een deel online en een belangrijk deel offline het basisprincipe zouden moeten vormen (meer veel peer-interactie; peer-feedback; etc.)

Meer informatie over High Impact Learning

Tijdens de studiedag High Impact Learning staat het vormgeven van opleidingprogramma’s waarin met plezier en efficiëntie wordt geleerd centraal. Hierbij is er ruimschoots aandacht voor de HILL bouwstenen die zorgen voor impact bij opleidingen en bij L&D in het bedrijfsleven.

Bekijk het volledige programma

Leave a reply

High Impact Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019